
El dissabte 15 de novembre, el Canòdrom serà l'escenari d'una jornada de reflexió crítica sobre la intel·ligència artificial, la comunicació i el disseny. Un matí per imaginar col·lectivament alternatives més justes i sostenibles en l'era digital.
«Com integrem aquestes màquines al nostre món? Si la competència lingüística —o artística/de processament de la informació— no és sinònim de comprensió profunda, la responsabilitat humana ha de seguir sent central sempre que aquestes eines es creuen amb les nostres institucions.» Aquesta pregunta de l’escriptor Leo Kim resumeix l’esperit del CruCruCru 2025, un festival que arriba a la seva tercera edició amb la voluntat de posar al centre del debat una de les transformacions més profundes del nostre temps.
Una transformació sense precedents
El món de la comunicació viu una sacsejada sense precedents. Els dispositius electrònics, les xarxes socials i, ara també, la intel·ligència artificial són a tot arreu. Acceleren processos, transformen oficis i qüestionen els fonaments mateixos de l’acte de comunicar. Davant l’eficiència, la rapidesa, la hiperproducció, la saturació i la concentració de poder… és possible imaginar una comunicació més humana, crítica i sostenible?
Periodistes, dissenyadores, il·lustradores, escriptores, traductores, artistes. Cada vegada som més les que testegem, explorem o ens enganxem a la IA generativa. Eines creades a imatge humana, però del tot inhumanes. Màquines d’aprendre que simulen la nostra intel·ligència sense ser intel·ligents. En sabem ben poc de com s’alimenten aquestes IA ni de les intencions fosques de les empreses que hi ha darrere. Però sabem que ja han començat a transformar la manera com pensem, creem, ens relacionem i treballem.
La intel·ligència no és artificial si és col·lectiva
Sota aquest lema «Idees, pràctiques i alternatives per a una comunicació del futur», el CruCruCru 2025 proposa una jornada per repensar col·lectivament com comunicar en un món d’algorismes. El festival no planteja la intel·ligència artificial com un concepte abstracte, sinó com una realitat que travessa les nostres pràctiques professionals i vitals, i ens convida a preguntar-nos si és possible habitar l’era digital sense renunciar als valors cooperatius, sostenibles i ètics.
Organitzat per la cooperativa l’Apòstrof, amb la col·laboració de Marta Delatte (Liquen Data Lab) en la producció i comissariat, i amb el suport del Canòdrom – Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica, el festival combinarà diàlegs, tallers i instal·lacions artístiques amb propostes de participació i creació col·lectiva.
Un matí de debat, experimentació i pensament col·lectiu
De 9.45 a 14.30 h, el Canòdrom acollirà un programa intens que combinarà reflexió crítica, participació i diàleg. La jornada començarà amb la taula d’idees «La comunicació que volem» (10 h), amb Patricia Ventura, Cristian Palazzi i Judith Membrives, que obriran el debat sobre els reptes actuals de la comunicació en temps d’intel·ligència artificial, canvi climàtic i crisi d’atenció.
A les 11 h, les participants podran sumar-se a un cafè i cartografia col·lectiva dinamitzada per Núria Nia, per compartir emocions i pràctiques entorn de la IA. A continuació, de 11.30 a 12.30 h, tindrà lloc el diàleg central «Tecnologies del nosaltres: cossos, màquines i ecosistemes en relació», amb els filòsofs Toni Navarro i Laura Benítez, moderats per Marta Delatte. Una conversa per reivindicar la dimensió col·lectiva, corporal i ecològica de la intel·ligència artificial, i per recordar que darrere de cada clic, cada consulta, cada imatge generada hi ha una història de matèria, d’energia i de cossos.
Després d’una breu pausa, a les 12.45 h arribarà la taula d’alternatives «Mirades que transformen», amb Taller Estampa, el projecte Donestech (Intervisions) i Anna Mundet, moderada per l’Apòstrof. Un espai per compartir pràctiques i metodologies que plantegen noves relacions entre tecnologia, ecologia i cultura, i per desmuntar els mites de la IA i fer visibles els processos que s’amaguen darrere les seves interfícies.
Instal·lacions artístiques per repensar la tecnologia, un vermut crític i una cloenda performativa
El festival clourà amb un vermut crític (13.30 h) que s’obrirà amb un fragment performatiu de «Berenguera», peça de Maria Jover i Gerard Franch sobre el potencial de la IA en la dramaturgia i les arts escèniques, i que donarà pas a un espai de diàleg obert entre ponents i assistents.
Paral·lelament, de 10 a 14.30 h, es podran visitar diverses instal·lacions artístiques que qüestionen les relacions entre tecnologia, poder i ecologia:
- Cartografia de la IA Generativa (Taller Estampa): Una mirada crítica i creativa als territoris, infraestructures i condicions materials que fan possible la intel·ligència artificial.
- Calculating Empires (Kate Crawford i Vladan Joler): Una investigació visual que recorre cinc segles d’interconnexió entre tecnologia i poder, traçant patrons de colonialisme, militarització i automatització.
- Post-IKEA (Blanca Pia / Apòstrof): Projecte experimental que, amb ironia, explora la influència d’IKEA en l’imaginari col·lectiu mitjançant una xarxa neuronal que genera noves pàgines d’un catàleg fictici.
- Les flors sóc jo (Marta Delatte): Instal·lació escènica i digital que reimagina Mercè Rodoreda a través de la IA i el deep fake, proposant un diàleg poètic entre literatura, natura i tecnologia.
Un punt de trobada obert i crític
El CruCruCru és un festival que, des de 2018, impulsa la cooperativa l’Apòstrof per promoure el pensament crític i les pràctiques transformadores en els àmbits de la comunicació, el disseny i la cultura. En cada edició, proposa una mirada situada sobre els reptes del nostre temps, posant al centre la col·laboració, la sostenibilitat i la justícia comunicativa. Perquè la intel·ligència mai és artificial si és col·lectiva.


