22 de abril de 2021

Aintzane Morales: «És vital cercar el reflex de les nenes en dones adultes que han desenvolupat la seva carrera professional en àmbits tecnològics»

Aintzane Morales: «És vital cercar el reflex de les nenes en dones adultes que han desenvolupat la seva carrera professional en àmbits tecnològics»

 

Les dades ja ens són familiars: en carreres com enginyeries les dones representen un quart de l’alumnat. I en enginyeria informàtica els números baixen encara més: són el 12% del total. Segons un estudi publicat per l’Institut Català de les Dones, la rigidesa del currículum tecnològic, l’ambient majoritàriament masculí de les carreres TIC i la manca de referents femenins fan que el sistema educatiu universitari no afavoreixi la incorporació de les joves a les carreres tecnològiques. És per això que treballar la vocació científico-tecnològica des de les primeres etapes de la vida permet començar a trencar la bretxa de gènere. En motiu del «Dia de les noies a les TIC» entrevistem a Aintzane Morales, co-directora del programa d’emprenedoria per a noies Technovation Girls Catalonia, un dels projectes residents al Canòdrom des del passat 6 d’abril.

Què falta en l’àmbit educatiu per encoratjar a les noies a què s’endinsin a les TIC?

És fonamental que la tecnologia sigui entesa com a un mitjà per aconseguir els objectius educatius i enfocaments innovadors per ensenyar. Des d’edats primerenques, la tecnologia ha de formar part del procés d’aprenentatge – ensenyament. En aquest sentit, els professionals de l’educació i les comunitats educatives han d’estar preparats i recolzats si cal garantir un aprenentatge equitatiu i inclusiu. La tecnologia per se, no garanteix resultats d’aprenentatge de qualitat. Tan important és formar en competències TIC, com també assegurar-se que es tinguin les habilitats pedagògiques per implementar les estratègies d’aprenentatge.

Iniciatives com Technovation Girls motiven a les noies a què elles també siguin protagonistes del món empresarial i social i, a més, del món científic-tècnic. Aquesta tipologia d’iniciatives es tornen imprescindibles a l’hora d’impulsar el talent jove i les vocacions científico-tecnològiques, especialment en perfils femenins, però sobretot és important trencar els estereotips de gènere establerts i preguntar-nos: quins factors estan operant per desincentivar l’interès primer, i la presència després, de les dones en el món tecnològic i digital?

Quin efecte genera en les nenes començar a treballar amb referents femenins?

Technovation Girls consisteix en la generació d’un ecosistema d’aprenentatge basat en la consecució de reptes, amb incorporació de formació, mentoria, acompanyament, visites de camp i esdeveniments de celebració. El resultat és el sorgiment d’una comunitat inspiradora vinculada a la innovació educativa que fomenta la innovació, la creativitat, l’apoderament. En els ecosistemes femenins, les nenes i les adolescents se senten més confortables, generen ràpidament confiança.

Per nosaltres és important el proporcionar referents femenins que ajudin a motivar a les joves participants. És vital inspirar i cercar el reflex personal de les nenes en dones adultes que han desenvolupat la seva carrera professional en àmbits tecnològics i empresarials.

Quins reptes resolen els equips de noies que han participat al Technovation Cat?

Des de l’Associació Espiral, Educació i Tecnologia, entitat que lidera el Technovation Girls Catalonia, cada any convidem a nenes i adolescents d’entre 10 i 18 anys a desenvolupar una app mòbil com a solució tecnològica a un repte social. La sostenibilitat, el reciclatge, l’assetjament escolar, la cura de la gent gran, la violència masclista, són alguns dels reptes que tracten de solucionar els equips.

La passada edició del Technovation Girls Catalonia i tot i la COVID-19, 232 noies i més de 100 mentores van completar el repte i 62 projectes es van presentar. Tot un èxit per a Catalunya, que va aportar el 25% dels projectes de l’Estat Espanyol. A escala internacional, des del 2010 23.000 noies de més de 100 països han presentat 2.000 projectes socials.

Després d’aquesta experiència, en quina mesura les nenes s’acaben dedicant a entorns TIC?

A escala global, després de participar al repte Technovation Girls sabem que l’interès de les noies per la tecnologia augmenta un 78%. El 70% de les participants han iniciat formació en tecnologia de forma posterior a Technovation Girls. I fins i tot ha augmentat en un 70% l’interès de les noies en l’emprenedoria.

Què us agradaria impulsar amb la vostra residència al Canòdrom?

La residència al Canòdrom és una gran oportunitat per impulsar l’ecosistema d’aprenentatge del Technovation Girls Catalonia per nenes i adolescents, així com professorat i mentores, i específicament per continuar fomentant una cultura comunitària d’aprenentatge i educativa. La comunitat actua com una xarxa de suport per l’aprenentatge i desenvolupament del programa, construint diferents camins i xarxes socials. A més, són fonamentals per generar confiança entre les persones membres i permetre la connectivitat cultural.