Més poder compartit en temps d'intel·ligència artificial

El passat 1 de març, el Canòdrom es va convertir en l'epicentre d'una jornada única on la música, la tecnologia i la reivindicació van prendre protagonisme. Sota el lema «8M: Música i tecnologia a les grades», els i les assistents van ser part d'una experiència enriquidora i inspiradora.

Enguany, el programa es va iniciar amb una batalla musical de «prompts» participativa, seguida dels concerts de ALBXROTO i nara is neus. A més, es va realitzar un debat que va reivindicar la creació i reclamar els drets de les artistes en temps d’intel·ligència artificial. La jornada, que va començar a les 16.30 i es va estendre fins a les 21:30 h, va ser coorganitzada pel Canòdrom i Digitalfems, un dels projectes residents a l’espai. A més, va comptar amb la col·laboració d’Artista o Musa, plataforma de Nou Barris que crea i difon contingut artístic i feminista de dones i persones no binàries locals. Una sessió en clau festiva i reflexiva que va reunir artistes, músiques i professionals dels camps de la música, la tecnologia i la cultura digital.

Una batalla per crear música amb algorismes col·laborativament

L’esdeveniment va començar amb una batalla musical, on la intel·ligència artificial va ser la protagonista. A través d’una emocionant competició entre dos equips, es van explorar els límits de la IA generativa i els «promts» musicals.

Estem veient com creix de manera increïble l’ús d’eines que poden convertir text en contingut. Són a tot arreu, des de ChatGPT fins a Dall-E o Midjourney, i qualsevol persona pot fer servir aquests models per crear idees originals només explicant en paraules senzilles el que volen fer.

Les batalles de prompts són com un concurs en viu on es competeix i col·labora utilitzant programes que transformen text en imatges o en àudio. L’objectiu és fomentar la innovació, la creativitat i la col·laboració en el món de la tecnologia musical, tot avançant en el camp de la generació de text a àudio.

Durant l’esdeveniment, les explicacions detallades de la mà de la destacada experta Roser Batlle Roca, doctoranda en IA musical i ètica al Music Tecnology Group de la UPF i les enginyeres de so Giulia Silvestri i M. Stella Tavella, del ITMT Italian Music Tech juntament amb altres figures com la Thais Ruiz de Alda de Digital Fems i l’Anna Inglés, co-cordinadora de l’Oficina Tècnica del Canòdrom, van guiar als i les assistents en una fascinant experiència de text-a-music, demostrant que el poder de la col·laboració entre la creativitat humana i la tecnologia és possible i no té límits.

Així fan servir les artistes la intel·ligència artificial

Amb la participació de convidades com nara is neus, física, música, compositora de bandes sonores i productora de música d’avantguarda; Rita Giménez, consultora en polítiques públiques i part del Barcelona Music Tech Hub; Laura Benítez-Valero, Doctora en Filosofia per la UAB i docent universitària; Thais Ruiz de Alda, fundadora i directora executiva de Digital Fems i Roser Batlle, Doctoranda en IA musical i ètica al Music Tecnology Group de la UPF, es va iniciar un debat profund, moderat per la Ginebra Vall, coordinadora de la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona (XRCB), sobre la importància de la representació de les dones i identitats no binàries en els àmbits de la tecnologia i la indústria musical, així com les necessitats de rendició de comptes i governança inclusiva.

La Thais Ruíz de Alda, va destacar que només hi ha entre un 10-20% de dones i persones no binàries col·laboradores musicals, afirmant que «la plataformització de la indústria musical està amplificant les bretxes de gènere. Cal comptar amb mirades diverses en el disseny de les eines.» Amb relació a això, Rita Giménez va exposar que és molt important conscienciar la ciutadania, les institucions i les universitats per visibilitzar que les noies podem formar part d’aquest món. «Si no podem participar més en tecnologia, no podrem crear-la en un futur.» L’artista nara is neus va afegir esperança, afirmant que «estem veient un canvi generacional, per exemple darrerament a les algoraves hi ha moltes dones i persones queer fent live coding, tecnologia i música.»

La manca de representació de les cultures africanes i llatinoamericanes en la tecnologia i la indústria musical és un tema que mereix una reflexió profunda. Per abordar aquesta situació, la Roser Batlle va dir que «cal treballar des d’una perspectiva interseccional.» Per la seva banda, la Laura Benítez va afirmar que això implica no només incloure més artistes i creadores d’aquestes cultures en la tecnologia i la indústria musical, sinó també garantir que les seves veus i perspectives siguin valorades i respectades. «A més, és important fomentar la col·laboració i l’intercanvi cultural entre comunitats per enriquir la representació i promoure la comprensió mútua afavorint una rendició de comptes dins els projectes tecnològics per garantir que la governança que es genera al voltant tingui en compte les nostres mirades.»

Experimentació i reivindicació queer

A partir de les 18.30 de la tarda, l’artista ALBXROTO va crear una atmosfera envolvent, portant a escena una combinació única de sons electrònics, postpunks creant una experiència sonora innovadora desafiant les convencions musicals tradicionals.

A més de la seva carrera en solitari, és cofundadori de PIXELPOP, un col·lectiu queer independent que ha deixat la seva empremta en ciutats com Barcelona, Madrid, València i Praga. En aquest col·lectiu, exerceix rols de promotori, booker i performer, contribuint a la diversitat i la inclusió en l’escena musical.

El punt final de la jornada va arribar amb el concert de nara is neus, i un silenci reverencial va omplir l’espai, absorbint tota la màgia que havia inundat el Canòdrom aquell dia. Va ser un moment efímer, però etern, un record indeleble de la capacitat de l’art per elevar-nos i inspirar-nos, de la capacitat de la tecnologia per connectar-nos i de la capacitat de les dones i artistes no binàries per canviar el món.