Estudiants de l'Institut l'Alzina participen en el projecte «M’he perdut en l’scroll» amb el Canòdrom, creant continguts propis per parlar de pressió estètica, d’addiccions o desinformació.
L’scroll infinit ja no enganxa tant a les noves generacions de joves. Aquest si més no era l’objectiu d’aquesta proposta en què han participat una vintena d’estudiants de 3r d’ESO de l’Institut l’Alzina, al barri del Congrés-Indians. S’han endinsat en aquest projecte per capgirar la seva relació amb les xarxes socials. El projecte, titulat «M’he perdut en l’scroll. Joves i Xarxes Socials», s’ha dut a terme en col·laboració amb el Canòdrom, l’Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica dins del programa de recerca, creació i servei de l’institut.
Durant un trimestre, els joves han reflexionat col·lectivament sobre els impactes socials, personals i polítics de la vida digital, tot donant forma a peces audiovisuals breus, com ara Reels o TikToks, amb una mirada crítica i alhora creativa. El resultat? Càpsules que aborden temes com l’addicció a les pantalles, la pressió estètica d’Instagram, les fake news, els biaixos de la intel·ligència artificial, la privacitat digital o el model econòmic de les grans tecnològiques, entre d’altres.
La proposta, molt lúdica i participativa, ha permès a l’alumnat escollir tant els temes com el format: entrevistes reals o fictícies, paròdies, escenes de ficció i humor o informatiu. L’objectiu era clar: fer servir el llenguatge i les plataformes que dominen per qüestionar-les des de dins. Van començar parlant del temps que passaven veient aquests continguts, però aviat van anar desgranant com darrere de cada scroll hi ha decisions polítiques, tecnològiques i socials que ens afecten molt més del que sembla. Gràcies a l’acompanyament del Canòdrom, els joves han analitzat la seva relació amb les xarxes i el seu impacte, aprendre eines de creació de continguts de codi obert i expressar-se amb llibertat i sentit crític sobre aquests temes.
El projecte busca connectar als debats globals sobre els límits i riscos de les xarxes socials entre els públics més joves, com ara els algoritmes addictius, la identitat digital o la vulnerabilitat de dades personals. Mentre hi ha discursos més punitius que proposen limitar o prohibir-ne l’ús, des del Canòdrom es proposa als joves analitzar i crear un discurs propi.
Els vídeos complets els podeu trobar al canal de vídeo del Canòdrom, i volen ser una eina per generar debat entre iguals. Perquè no es tracta de dir que les xarxes són dolentes, sinó de tenir eines per no perdre’s en l’scroll.