De tant fer scroll, vaig topar amb el pensament crític

Estudiants de l'Institut l'Alzina participen en el projecte «M’he perdut en l’scroll» amb el Canòdrom, creant continguts propis per parlar de pressió estètica, d’addiccions o desinformació.

L’scroll infinit ja no enganxa tant a les noves generacions de joves. Aquest si més no era l’objectiu d’aquesta proposta en què han participat una vintena d’estudiants de 3r d’ESO de l’Institut l’Alzina, al barri del Congrés-Indians. S’han endinsat en aquest projecte per capgirar la seva relació amb les xarxes socials. El projecte, titulat «M’he perdut en l’scroll. Joves i Xarxes Socials», s’ha dut a terme en col·laboració amb el Canòdrom, l’Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica dins del programa de recerca, creació i servei de l’institut.

Durant un trimestre, els joves han reflexionat col·lectivament sobre els impactes socials, personals i polítics de la vida digital, tot donant forma a peces audiovisuals breus, com ara Reels o TikToks, amb una mirada crítica i alhora creativa. El resultat? Càpsules que aborden temes com l’addicció a les pantalles, la pressió estètica d’Instagram, les fake news, els biaixos de la intel·ligència artificial, la privacitat digital o el model econòmic de les grans tecnològiques, entre d’altres.

La proposta, molt lúdica i participativa, ha permès a l’alumnat escollir tant els temes com el format: entrevistes reals o fictícies, paròdies, escenes de ficció i humor o informatiu. L’objectiu era clar: fer servir el llenguatge i les plataformes que dominen per qüestionar-les des de dins. Van començar parlant del temps que passaven veient aquests continguts, però aviat van anar desgranant com darrere de cada scroll hi ha decisions polítiques, tecnològiques i socials que ens afecten molt més del que sembla. Gràcies a l’acompanyament del Canòdrom, els joves han analitzat la seva relació amb les xarxes i el seu impacte, aprendre eines de creació de continguts de codi obert i expressar-se amb llibertat i sentit crític sobre aquests temes.

El projecte busca connectar als debats globals sobre els límits i riscos de les xarxes socials entre els públics més joves, com ara els algoritmes addictius, la identitat digital o la vulnerabilitat de dades personals. Mentre hi ha discursos més punitius que proposen limitar o prohibir-ne l’ús, des del Canòdrom es proposa als joves analitzar i crear un discurs propi.

Els vídeos complets els podeu trobar al canal de vídeo del Canòdrom, i volen ser una eina per generar debat entre iguals. Perquè no es tracta de dir que les xarxes són dolentes, sinó de tenir eines per no perdre’s en l’scroll.