Sofia Williamson: «La investigació participativa empodera les joves per a ser agents de canvi»

Amb motiu de l’11 de febrer, Dia Internacional de les Dones i les Nenes a la Ciència, hem conversat amb Sofia Williamson, cofundadora i project manager a Lichen Innovación Social, una de les entitats col·laboradores del Canòdrom.

A través de projectes innovadors i inclusius, Lichen aborda grans desafiaments socials i mediambientals, fomentant la corresponsabilitat i la intel·ligència col·lectiva com a eines clau per a generar impactes positius.

En aquesta entrevista, Sofia ens parla de la importància de la investigació participativa, una porta perquè cada cop més joves siguin agents de canvi, investigadores i creadores de solucions que contribueixin a un futur més just i sostenible.

En què consisteix la investigació participativa?

La investigació participativa permet involucrar activament a les comunitats en temes que els hi afecten, no només per a recopilar dades i ampliar l’abast d’un estudi, sinó també per a fomentar el pensament crític, democratitzar el coneixement i generar consciència sobre els desafiaments que enfrontem, impulsant la responsabilitat, el compromís i l’acció col·lectiva.

Participeu en molts projectes d’innovació social i ciència ciutadana que vetllen per la salut planetària. Avui volem centrar-nos en CIRCULATE. Quins són els objectius d’aquesta iniciativa?

CIRCULATE busca visibilitzar una problemàtica creixent i poc explorada: les partícules de desgast dels neumàtics, així com entendre l’exposició de la ciutadania a aquests contaminats. Al projecte, joves de dos instituts de Barcelona participen activament en un estudi científic que fa servir diverses eines de mesuratge, com sensors mediambientals, polseres de silicona i mostres d’orina per a mesurar l’exposició a aquestes partícules. Després, els i les estudiants participen en la fase de prototipat, cocreant intervencions divulgatives per a sensibilitzar sobre aquest desafinament ambiental.

Com fomenteu el diàleg horitzontal entre l’acadèmia i la ciutadania a través d’aquest projecte? Quin rol juguen els i les joves a Circulate?

La comunicació és fonamental per a fomentar un diàleg horitzontal. Volem que temes complexos connectin amb les persones d’una manera comprensible i accessible, per això parem l’atenció especialment al disseny, la identitat visual i les dinàmiques interactives durant les sessions. A CIRCULATE els i les estudiants no només van ser part activa de l’estudi científic, sinó que també van dissenyar i crear prototips que permeten visibilitzar el problema de les partícules i el seu entorn.

Com fomenteu l’esperit investigador en nenes i adolescents?

Ens enfoquen a fer que els temes complexos siguin més atractius i comprensibles per a despertar la seva curiositat. A més, busquem crear espais inclusius de participació on les joves puguin reflexionar, fer-se preguntes i experimentar de manera pràctica. Per a nosaltres el valor està en el procés d’investigació, no tant en els resultats finals. Els errors són una gran oportunitat d’aprenentatge i són una part fonamental del camí científic.

Més informació